perjantai 8. huhtikuuta 2011

Hyvä kotimaisen leffan vuosi

Seuraava teksti on tajunnanvirtaa tammikuulta.


Yleensä mun perusajatukseni on ollut, ettei suomessa vaan osata tehä hyviä leffoja. Viime vuosi kuitenkin sai mut muuttamaan mieltäni.

Alkusyksystä kävin katsomassa Sisko tahtoisin jäädä. Tykkäsin leffasta kovasti, ja jotenkin oli vaan ihana fiilis sen jälkeen ajaa mopolla kotiin kaupungista, oli viileää eikä muita ihmisiä missään, ja päässä soi Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma. Taas sellainen hetki kun tuntee olevansa elossa.


Lokakuussa elokuvateattereihin saapui Napapiirin sankarit. Alunperin menin leffaa katsomaan koska se sijoittui Lappiin, ja Lappi on vienyt mun sydämeni. Siellä on niin puhdasta, hiljaista ja kaunista. Ei edes tunnu siltä että on Suomessa. Asiaan: Leffaa katsoessa se vain tuntui paranevan koko ajan, ja mikä parasta, leffassa vilahti useaan otteeseen niitä paikkoja, missä olen itsekin ollut. Ja hauskoja kohtia riitti.


Joulukuun parhaaksi leffaksi ja mun lempileffojen joukkoon päätyi Rare Exports. Kysyinkin jossain postauksessa, onko kukaan nähnyt kyseistä leffaa ja onko se kuinka hyvä. No nyt osaan vastata siihen itsekin: Rare Exports on l o i s t a v a! Siitä löytyy huumoria, kauhuelementtejä, seikkailuja ja tietty niitä lapin maisemia. Tarina mielettömän kiinnostava, toi aivan uuden näkökulman jouluun ja perinteisten joulupukki- tarinoiden vierelle hieman toisenlaisen vaihtoehdon. Jälkeenpäin olen katsonut myös Rare Exports Inc. ja The Official Safety Instructions- lyhytelokuvat.


Näistä leffoista ensimmäinen jo löytyykin ja loput kaksi aion hankkia omaan leffahyllyyni, sen verran hyviä olivat.


 Leffoihin liittyen vielä: Jos olette huomenna illalla kotona eikä ole tekemistä, katsokaa tv2 klo 22.05 The Village. Kyseessä on yks mun lempileffoistani, suosittelen!



Ei kommentteja: